torstaina, maaliskuuta 10, 2005

10.3.2005 EPÄTÄYDELLINEN MATKAPÄIVÄKIRJA

24.2.2005

Lähdimme Suomesta kohti Dominikaanista ja poikkesimme Islannissa Keflavikissa välilaskun aikana. Nyt olemme Bermundan kolmiossa. St.John ja Halifax on ohitettu. Miami ja Orlando on jossain tuolla sivulla. Olemme lentäneet aamu kahdeksasta ja nyt kello on 18.30 Suomen aikaa. Perillä kello on vasta 12.30. Luvassa on aurinkoa ja trooppisia myrskyjä, 25 C ja kaunista.

Vatsatautiakin voi olla luvassa, mutta droppeja on mukana varulta. Nukuimme lentokentällä laivanhytin kaltaisessa huoneessa, jossa oli kerrossängyt, edellisen yön. Aamulla oli mukava kun siirtyi vain lentokentän sisätiloissa suoraan matkatavara selvitykseen. Aamiainen jäi väliin, mutta se ei haitannut, kun oli kuitenkin kunnon yöunet takana.

26.2.2005

Olimme päivän retkellä Samanan lahdella katsomassa jäämereltä tulleita valaita. Lähtö oli aamulla 04.15 ja se onnistui meiltä hyvin sillä sisäinen kello oli jo10.15. Matka oli hidasta ja kuoppaista sillä haitilaiset tietyöläiset olivat jättäneet tienkorjauksen kesken, kun tilaajalta oli loppunut raha.

Valaat tulevat joka vuosi lahdelle parittelemaan ja synnyttämään. Näimme isän, äidin ja vauvavalaan, sekä pariskuntia. Näimme muutaman upean pyörähdyksen ja suunnattoman evän läpsäyksen ja pyrstön heilahduksen. Iltapäivän vietimme paratiisisaarella, jossa oli jo ajan uskomattoman kuuma.

Luonnonpuistossa emme käyneet, vaikka olisi tietysti ollut hienoa käydä katsomassa Jurassic Park I kuvausmaisemat.

28.2.2005

Aamiaisen ja rantakävelyn jälkeen istuuduin kirjoittamaan. Nyt on ensimmäinen pilvinen päivä. Pojilla on ensimmäinen tennistunti. Täällä saa tennistunnin halvemmalla kuin tunnin nettiaikaa.

Pekka oli huonovointinen, jo aamulla ja minä tulin iltapäivällä ja viideltä tuli jo lääkäri huoneeseen, kun ei enää jaksanut mennä klinikalle. Omat mukana tuodut lääkkeet eivät tehoa täällä.

Lääkitys alkoi ja seuraavakin päivä meni kokonaan nukkumiseen.

3.3.2005

Sadepäivä ja lähdimme paikallisoppaan kyydissä Puerto Platan kaupunkiin 10 km päähän käymään supermercadossa ostamassa karkkia ja keksiä ja pyykinpesuainetta. Pesulassa yhden sukkaparin pesettäminen maksaa 4 euroa. Kosteutta on sen verran, ettei ole varmaa kuivuuko pyykki. Pojille ostettiin Dominikaani lippu.

4.3.2005

Tänään päästiin koko porukka aurinkoon. Lääkkeet ja aurinko ja nestevajaus huimaa vähän vielä. Pojista ensimmäinen sairastui yöllä ja sama lääkärikuvio alkoi taas.

Loppuloma oltiin paikoillaan. Viimeisenä päivänä miesväki pääsi snorklaamaan ja näkemään kiekkokaloja ja merisiilejä. Minä luin varjon alla roskaromaania.

Illalla oli kaunis tähtitaivas, mutta Orionia ei näkynyt, sillä palmuja oli liian paljon edessä.

Kaikki merkitsemättömät matkapäivät olivat joko edellisten toistoa, sairastamiseen tai nukkumiseen tai auringonpalvontaan käytettyjä. Yksi meistä ei sairastunut.

9.3.2005

Kotona saa ruisleipää ja puhdasta, raikasta vettä.