torstaina, helmikuuta 10, 2005

10.2.2005 MODERNI ÄITI


Kun perheessä on aktiivista ja toimeliasta jälkikasvua niin äitikin "säilyy" modernina (mieleltänsä).

Kun perheessä äidillä ja jälkikasvulla on sama harrastus, niin äidin oma nettiaika on kortilla ja äiti joutuu iltavuoroon. Äiti patistaa jälkikasvua siivoamaan huoneensa ja toimeliaisuutensa jäljet ja jälkikasvu patistaa äitiä siivoamaan tietokoneensa ja viemään asiakirjansa oikeisiin kansioihin. Tasapeli.

Kun lapsi oppii jotain koulussa, niin äidin on mahdollisuus oppia sama kotona ja soveltaa tietoa työssä. Esimerkiksi 3.2 en osannut laskea minkä kokoinen on A 0, mutta kun muistin poikani opit matematiikan tunnilta, jossa matematiikkaa opiskeltiin unkarilaisella menetelmällä, osasin ratkaista tehtävän itsenäisesti. Unkarilainen matematiikka perustuu laskutehtävien hahmottamiseen visuaalisesti. Laitoin 8 kpl A3 kokoisia arkkeja eteisen lattialle ja sain nopeasti laskettua, että pinta-ala onkin vain 1:4 meidän eteisen lattiasta eikä suinkaan olohuoneen kokoinen. Numeroina tehtävä näytti mahdottomalta.

Kun olin Savonlinnan taidelukiossa, oli meidän lyhyen matematiikan ryhmässä vaikeaa sekä opettajalla että oppilailla. On tosiasia, että luovissa ihmisissä eli taiteilijoissa on sekä matemaattisesti lahjakkaita että epälahjakkaita (ei lahjattomia). Itse muistan vain yhden matematiikan tunnin ja silloin joku meistä ihmetteli, että mihin tälläistä laskua tarvitaan (on varmaan hyvin yleinen kysymys nykyäänkin koulussa) ja opettaja vastasi, että jos joudutte joskus kaivamaan ojaa, niin osaatte laskea niin, että siitä tulee suora.

Jos opettaja olisi tuolloin tutustunut ja ymmärtänyt luovien ihmisten ajattelutapaa ja ratkaisumalleja, olisi hän varmaan antanut jokin meille läheisemmältä tuntuvan esimerkin. Nuoresta taideopiskelijasta agraari maanviljelyskulttuuri tuntui hyvin kaukaiselta eikä ympäristötaidetta käsitteenä vielä tunnettu. Oikeanlainen esimerkki olisi voinut motivoida ja tänään osaisin paremmin matematiikkaa, jota taiteilija tarvitsee yllättävän paljon ammatissaan, mutta se on vain jos, sillä voihan olla ettei minulla ole matemaattisia lahjoja edes piilevänä, eikä minkäänlainen oppi olisi niitä kaivanut sieltä ojasta.

Minulla on vielä noin viisi vuotta mahdollista pysyä ”modernina” äitinä ja sitten jälkikasvu jättää pesänsä ja sen seurauksena minä alan tippua nykytietoyhteiskunnan rattaista, kun en saa päivittäin päivitystä siitä missä mennään.

Olen valmistunut taiteilijaksi 21 vuotta sitten ja olen jo jonkin aikaa miettinyt eri vaihtoehtoja ammattitaitoni päivitykseen. Olen kaikenaikaa hankkinut uusia teknisiä taitoja, mutta muutoin tuntuu, että ristiriidat luovanammatin harjoittamisessa ovat aina vain enemmän ja enemmän läsnä. Suomalainen taiteilija maksaa laskunsa nettipankissa niin kuin muutkin kansalaiset, mutta mitä muuta minun tulisi osata ja mitä muuta minun olisi oman etuni vuoksi hyvä osata?

En ole koskaan tullut kaivaneeksi ojaa, mutta nyt olen pölyttämässä aivojani Jyväskylän ammattikorkeakoulun Linko koulutuksessa ja miettimässä samalla, mitä nämä kaikki ulkoapäin tulevat, taiteilijaan kohdistuvat, ristiriidat tarkoittavat ja miten ne vaikuttavat minun taiteilijana olemiseen. Minun täytyy ensin ymmärtää mistä ne ristiriidat syntyvät ja sen jälkeen etsiä niihin ratkaisua. Olen oppimassa miten yleensä asioista ajatellaan ja miten yleensä asioita hoidetaan ja sen jälkeen voin arvioida itse haluanko kaivaa suoraa ja vänkyrää ojaa.

Ainakin minä elän eri aikaa kuin 21 vuotta sitten, sen voivat todistaa myös ihanat murkkulapseni. Olen joskus, jopa heidän mielestään, liian moderni ja liian utelias.

21= Ventti