Kun perheessä on aktiivista ja toimeliasta jälkikasvua niin äitikin "säilyy" modernina (mieleltänsä).
Kun lapsi oppii jotain koulussa, niin äidin on mahdollisuus oppia sama kotona ja soveltaa tietoa työssä. Esimerkiksi 3.2 en osannut laskea minkä kokoinen on A 0, mutta kun muistin poikani opit matematiikan tunnilta, jossa matematiikkaa opiskeltiin unkarilaisella menetelmällä, osasin ratkaista tehtävän itsenäisesti. Unkarilainen matematiikka perustuu laskutehtävien hahmottamiseen visuaalisesti. Laitoin 8 kpl A3 kokoisia arkkeja eteisen lattialle ja sain nopeasti laskettua, että pinta-ala onkin vain 1:4 meidän eteisen lattiasta eikä suinkaan olohuoneen kokoinen. Numeroina tehtävä näytti mahdottomalta.
Kun olin Savonlinnan taidelukiossa, oli meidän lyhyen matematiikan ryhmässä vaikeaa sekä opettajalla että oppilailla. On tosiasia, että luovissa ihmisissä eli taiteilijoissa on sekä matemaattisesti lahjakkaita että epälahjakkaita (ei lahjattomia). Itse muistan vain yhden matematiikan tunnin ja silloin joku meistä ihmetteli, että mihin tälläistä laskua tarvitaan (on varmaan hyvin yleinen kysymys nykyäänkin koulussa) ja opettaja vastasi, että jos joudutte joskus kaivamaan ojaa, niin osaatte laskea niin, että siitä tulee suora.
Jos opettaja olisi tuolloin tutustunut ja ymmärtänyt luovien ihmisten ajattelutapaa ja ratkaisumalleja, olisi hän varmaan antanut jokin meille läheisemmältä tuntuvan esimerkin. Nuoresta taideopiskelijasta agraari maanviljelyskulttuuri tuntui hyvin kaukaiselta eikä ympäristötaidetta käsitteenä vielä tunnettu. Oikeanlainen esimerkki olisi voinut motivoida ja tänään osaisin paremmin matematiikkaa, jota taiteilija tarvitsee yllättävän paljon ammatissaan, mutta se on vain jos, sillä voihan olla ettei minulla ole matemaattisia lahjoja edes piilevänä, eikä minkäänlainen oppi olisi niitä kaivanut sieltä ojasta.
21= Ventti
Pääsivulle